Koncesionari razmjenjuju iskustva i najbolje prakse te su spremni za buduće izazove koje donosi mobilnost u EU.
38. ASECAP-ovi dani studija i informacija održani su od 30. svibnja do 02. lipnja u Oslu, Norveška, u suradnji s Norvegfinansom (norveško udruženje društava za financiranje autocesta). Na kongresu je sudjelovalo 300-tinjak delegata, prometnih lidera, stručnjaka i visokih dužnosnika iz europskih institucija i društava za autoceste iz 21 zemlje. Glavni sponzori bili su Q-Free, GSA i Norbit.
Prvi dan kongresa bio je posvećen diskusiji o budućnosti cestovne prometne politike između članova ASECAP-a i predstavnika Europske komisije, Europske investicijske banke, norveškog Ministarstva prometa i komunikacija. Prvenstveno su razmatrane mogućnosti financiranja zahtjevnih autocestovnih projekata u uvjetima ekonomske stagnacije i smanjenih ulagačkih ambicija te će stoga trebati puno domišljatosti u financiranju. Moguća rješenja trebati će tražiti svakako u PPP modelu u kombinaciji sa sredstvima EIB-a i strukturalnih fondova. Gospođa Tsingou iz EiB-a također je potvrdila učinkovitost PPP-a i najavila da će EIB revidirati svoje uvjete kreditiranja. Francuski predstavnik naveo je mogućnost financiranja određenih projekata produženjem roka trajanja koncesije. Također je diskutirano i o Odluci EETS 2009/750 Europske komisije od 6. listopada 2009. godine i daljnjim koracima potrebnim da EETS interoperabilnost ugleda svjetlo dana.
Tijekom godina ASECAP-ovi dani studija i informacija napredovali su od događaja koji je bio rezerviran pretežito za ASECAP i njegove članice do najznačajnijeg događaja za Europsku industriju naplate cestarine na kojem sudjeluju predstavnici ministarstava i drugih državnih tijela iz cijele Europe, dobavljači opreme, tvrtke za razvoj i implementaciju rješenja iz područja naplate, konzultanti i top menadžeri iz ASECAP-ovih država članica.
Potražnja za prometnim uslugama raste, ne samo mjereno rastom prometa, već i potražnjom za kvalitetnom cestovnom infrastrukturom. Rastuća globalizacija i prekogranični promet prate europsku integraciju. Neophodno je osigurati siguran, brz i efikasan promet, kako lokalno tako i međunarodno. Naslov kongresa – „Uloga koncesionara u izgradnji sigurne, pametne i čiste prometne politike za Europu“ naznačuje da se zahtjevima za prometnim uslugama može udovoljiti jedino zajedničkom suradnjom država i koncesionara. Kongres je prenio snažnu poruku da su koncesionari spremni i voljni pridonijeti oblikovanju održivih politika za učinkovita rješenja mobilnosti unutar EU te je taj pristup pozdravljeni i podržan od strane EU dužnosnika koji su prisustvovali događaju. Veliki uspjeh kongresa dokazao je još jednom da koncesije za autoceste i model javno-privatnog partnerstva (PPP) pružaju najbolju mogućnost izgradnje pametnih, čišćih i sigurnijih autocesta na području cijele Europe.
Između ostalih problema i pitanja o kojima je bilo riječi, svi relevantni akteri, zajedno sa direktorom kopnenog prometa nove Glave uprave za mobilnost i promet Europske komisije (DG MOVE) g. Grillo-Pasquarellijem i predstavnicima nacionalnih ministarstava, bili su pozvani diskutirati o budućnosti EETS-a (Europske elektroničke naplate cestarine) i osjetljivom pitanju kako premostiti jaz između odredbi definiranih u Odluci komisije 2009/750 i njihove učinkovite provedbe u stvarnosti u kojoj postoje tako različita tržišta.
Interoperabilnost autocesta kompliciran je proces i neusporediv s mobilnom telefonijom gdje postoji stotine milijuna korisnika koje elektronička naplata nema. Postavlja se pitanje tko će financirati ujednačavanje i standardizaciju tolikih različitih sustava. Koncesionare brine što iza Odluke o EETS-u ne stoji realan poslovni plan. Smatraju da bi se Odluka najprije trebala odnositi na one zemlje koje su već spremne za interoperabilnost, a potom na ostale. U protivnom se može dogoditi da samo napravimo mješavinu postojećih sustava i to nazovemo EETS, što se ne može nazvati novim putem.
Istraživanje koje je proveo SHELL, koji je potencijalni Pružatelj EETS usluge, pokazalo je da su korisnici spremni platiti za uslugu EETS-a, da trebaju takvu uslugu, ali samo ako iza nje stoji kvalitetna, učinkovita i poštena usluga. Novi sastanak Regulatornog odbora za EETS održati će se 28. lipnja 2010. na kojem će biti određeni daljnji koraci razvoja.
Što se ITS-a tiče, ASECAP je ponovno naglasio snažnu podršku koju daje političkoj predanosti EU u smislu razvoja i implementacije politika i Direktive o inteligentnim transportnim sustavima koja će uskoro biti usvojena. Ipak, podsjetio je dužnosnike na važnost donošenja odluka na temelju konkretnih poslovnih slučajeva i procjene stvarnih potreba korisnika. Koncesionari su dokazali da u području naplate cestarine postoje odlični poslovni slučajevi i podsjetili da su spremni pružiti svoje znanje i stručnost za uspješnu implementaciju sustava na području ITS-a. A. E. Jensen, izvjestitelj o ITS Direktivi iz Odbora za promet Europskog parlamenta pohvalila je ulogu koju u ovom području ima koncesijska industrija kao i brojne resurse koje ima na raspolaganju.
Kongres je također bio i prilika za operatere da još jednom istaknu važnost sigurnosti i zaštite okoliša te naglase kako su te komponente već ugrađene u svakodnevno upravljanje cestovnom infrastrukturom. Članovi ASECAP-a napomenuli su također da uistinu upravljaju najvećim i najkvalitetnijim dijelom TEN cestovne mreže sa najvišim standardima sigurnosti i mjerama zaštite okoliša zahvaljujući resursima i ljudima posvećenima istraživanju i implementaciji. Naglašeno je još jednom da najveću opasnost predstavljaju ruralne ceste. Gospodin Grillo-Pasquarelli podsjetio je da postoji velika razlika u razinama sigurnosti u raznim zemljama EU te da postizanje više razine neće biti laka zadaća osobito u kontekstu nedostatka financijskih sredstava. Sigurnost je pitanje širokog spektra djelovanja i povezano je i s obrazovanjem, zdravstvom, okolišem, zapošljavanjem te djelovanjem policije.
Na kraju treba još napomenuti da je održano nekoliko tehničkih i interaktivnih sjednica, uz sudjelovanje oko 50 govornika iz cijeloga svijeta koji su predstavili najbolje prakse i dali pregled inovativnih pristupa na području tehnologija naplate, ekoloških infrastruktura, sigurnosti i ITS aplikacija. Hrvatska se ovom prilikom predstavila prezentacijom naplatne postaje za bezgotovinsko plaćanje Demerje u sklopu sjednice "Najnovije tehnologije naplate i usluge s dodanom vrijednošću", koju je održao g. Goran Kezunović iz Autoceste Rijeka – Zagreb d.d.
39. ASECAP-ovi dani studija i informacija biti će održani i slijedeće godine, i to po prvi puta u Bruxellesu, sjedištu ASECAP-a i središnjih institucija Europske unije, u periodu od 29. do 31. svibnja 2011.
Program kongresa potražite na www.asecap.com
a prezentacije na www.asecap.com/english/pubinf-contributions-en.html