Na inicijativu ASECAP-ovog stručnog odbora za sigurnost prometa COPER II i zahvaljujući suradnji s austrijskim ASFINAG-om kao domaćinom događanja te uz aktivno sudjelovanje članica, institucija EU i ključnih sudionika konferencije, u Beču je 3. ožujka 2015. godine održana 8. godišnja konferencija o sigurnosti prometa na autocestama.

Konferenciju su otvorili dr. Eva-Maria Eichinger-Vill, predstavnica austrijskog Ministarstva prometa, tehnologije i inovacija i Attila Erdoghi, predstavnik EK, odjela za sigurnost prometa u Glavnoj upravi za Mobilnost (DG MOVE).

U uvodnom političkom dijelu konferencije glavni tajnik ASECAP-a Dionelis podsjetio je na odlične rezultate koje su na području povećanja sigurnosti postigle autoceste u koncesiji. Zahvaljujući kontinuiranim ulaganjima, poboljšanom upravljanju prometom, boljem održavanju autocesta stopa prometnih nesreća sa smrtno stradalima smanjena je u proteklih deset godina za 62%.

 

Konferencija pod nazivom Sigurnost i mobilnost na autocestama u budućnosti usredotočila se na tipičan međuzavisan trokut sigurnosti kojeg čine cesta, vozač i vozilo. Predsjednik ASECAP-a Oyvind Halleraker je istaknuo da je u suvremenoj eri mobilnosti ovaj standardni trokut suočen s novim izazovima, budući da je dnevni prioritet operatera autocesta kako upravljati zapaljivom mješavinom autocesta s vrlo gustim prometom, brzim automobilima i vozačima koji su bombardirani mnoštvom različitih informacija (što dovodi do rastresenosti vozača).

U navedenim okolnostima prioritet ASECAP-a je da upravlja sigurnošću prometa na svojim autocestama, mostovima i u tunelima, oslanjajući se na jače kontrole prometnih prekršaja, kako onih nacionalnih tako i međunarodnih.

Izvršni direktor ASFINAG-a, Klaus Schierhackl, istaknuo je da je ključni ASECAP-ov instrument za postizanje višeg standarda sigurnosti korištenje tehnologija koje su primjenjive. U suvremenom svijetu pametnih automobila, inteligentne autoceste žele postići jasan cilj: ne stvarati rastresene vozače tj. iznenađene vozače na svojim autocestama. Autoceste su, zahvaljujući ulaganju prihoda dobivenih od cestarine, izgrađene, unaprijeđene, održavane i upravljane kako bi postigle visoku razinu sigurnosti prometa i kako bi istovremeno reakcija na određenu incidentnu situaciju trajala minimalno, a promet u što kraćem vremenu bio vraćen u prvobitno normalno stanje u slučaju nastanka neke nezgode.

ASECAP-ove članice pružaju vozačima pouzdane informacije o stanju u prometu u realnom vremenu i olakšavaju odnos između vozila i vozača.

Novost ovogodišnje konferencije je bilo sudjelovanje proizvođača automobila iz Volva i Audia koji su pokazali do koje mjere proizvođači automobila nastoje automatizirati sigurnost vožnje primjenom raznih tehnologija u samom vozilu. Predstavnik Audia Dominic Seibert izjavio je: "Znam da vozači neće rado čuti sljedeću istinu, ali 93,5% nesreća može se pripisati ljudskom čimbeniku." Sudjelovao je i Austrijski autoklub, koji je istaknuo da je razvoj i primjena informacijskih i interaktivnih sustava u vozilima dobra stvar, ali da je nužno izbjeći ometanje vozača mnoštvom informacija.

Na kraju dana održana je sjednica pod nazivom kontrola sigurnosti na autocestama gdje je talijanski predstavnik iz Europske mreže prometne policije Paolo Cestra iznio primjer dobre suradnje između talijanskog udruženja autocesta AISCAT i talijanske prometne policije kroz proteklo desetljeće te prezentirao doprinos tehnologije u podizanju stupnja sigurnosti. Projekt TUTOR provodi se već više godina primjenom video nadzora brzine vožnje na autocestama kao i mjerenja prosječne brzine vožnje. Giuseppe Cossiga iz Autstrade Technica prezentirao je tehnički aspekt projekta koji je na početku imao dosta oponenata koji su tražili izgovor u zaštiti osobnih podataka, ali je to ipak riješeno na dobrobit sigurnosti prometa.

Paolo Cestra je naglasio da je ključna suradnja svih sudionika, upravitelja autocesta, institucija države, prometne policije i dr. te da svatko mora odgovorno izvršiti svoj dio posla za postizanje zacrtanog cilja.

Mnoge članice iz raznih zemalja održale su tehnička izlaganja s konkretnim primjerima poduzetih mjera i inovativnih rješenja u cilju povećanja sigurnosti. Naročito je bio zanimljiv projekt AKUT, austrijskog ASFINAG-a. Radi se o projektu detekcije anomalija zvukova putem mikrofona u 30 tunela u Austriji pri čemu se vrši selekcija zvukova kako bi se u realnom vremenu otkrilo incidentne situacije, požar, sudar i dr. te se u realnom vremenu otkrilo mjesto događaja i ubrzala intervencija. Sve prezentacije dostupne su u na stanici www.asecap.com

Konferencija je poslala sljedeću ključnu poruku:

“Vozilo na autocesti nije kompjutor koji se kreće nego sigurna struktura koja se mora voziti na siguran način od polazne točke A do dolazne točke B.”

Predsjednik ASECAP-a konferenciju je zatvorio uz sljedeće zaključke:

“Pametna vozila postala su norma u Europi, vozači su svjesniji prometnih propisa i bolje educirani, a autoceste postaju sve inteligentnije. Karika koja nedostaje da bi se postigla realna “vizija 0 prometnih nesreća” bez poginulih na autocestama je učinkovitija međusobna suradnja. Potrebni su nam hrabri i inteligentni donositelji politika koji će donijeti inteligentne odluke: osnovati Agenciju za sigurnost prometa na autocestama koja će javne institucije i privatne operatere dovesti za isti stol s istim ciljem, da se poveća razina sigurnosti prometa.”

ASECAP-ove ključne brojke o sigurnosti prometa

  • 522 poginulih manje od 2001. do 2013.
  • 62% manje poginulih na ASECAP-ovoj mreži autocesta od 2001. do 2013.
  • 49 života sačuvano svake godine tijekom posljednjeg desetljeća
Soba 2 Stola© 2004-2021 Hrvatska udruga koncesionara za autoceste s naplatom cestarine - HUKA
Sva prava zadržana.