Europska praksa

Najveći broj europskih zemalja primjenjuje izravnu naplatu cestarine prema prijeđenim kilometrima za sve kategorije vozila: Francuska, Italija, Portugal, Španjolska, Hrvatska, Grčka, Srbija, Norveška, Irska, Engleska, Belgija, Švedska, Danska, Nizozemska.

Neke zemlje su uvele vinjete za osobne automobile koje su ograničene na neko vremensko razdoblje, dnevne, tjedne, mjesečne, polugodišnje ili godišnje: Austrija, Slovenija, Češka, Mađarska, Slovačka. Ipak, ove zemlje su zadržale ili nedavno uvele i naplatu prema prijeđenim kilometrima za kamione iznad 3,5 t: Austrija, Slovenija, Češka, Mađarska, Slovačka.

Njemačka, koja nije imala izravnu naplatu cestarine, uvela je za kamione iznad 3,5 t naplatu prema prijeđenim kilometrima dok za ostale kategorije još nije uvela cestarinu. Poljska primjenjuje vinjete za kamione, a za osobne automobile cestarinu obračunava prema prijeđenim kilometrima, ali Poljska zasad ima svega 250 km autocesta.

Na nedavnom primjeru uvođenja vinjeta za osobna vozila u Sloveniji, koja je za kamione ipak zadržala izravnu naplatu cestarine prema prijeđenim kilometrima, mogli smo se uvjeriti u kojoj mjeri vremenski ograničene vinjete mogu biti nepovoljne za određenu skupinu korisnika (povremene korisnike), a za drugu skupinu (česte korisnike i stalne korisnike) mogu biti vrlo isplative i povoljne. Time svi korisnici nemaju istu mogućnost dobiti istu uslugu za svoj novac.

Također, Mađarska koja ima vinjetu za osobna vozila i za kamione, sve više se suočava s problemom visokih troškova održavanja i gospodarenja autocestama jer se mreža povećava. Stoga najavljuje uvođenje naplate cestarine prema prijeđenim kilometrima, najprije za kamione iznad 3,5t s namjerom da to proširi na sve kategorije.

Više o praksi i sustavima naplaćivanja cestarine u EU možete pronaći na stranici www.reets.eu

Soba 2 Stola© 2004-2018 Hrvatska udruga koncesionara za autoceste s naplatom cestarine - HUKA
Sva prava zadržana.